Featured Video

Jumat, 23 September 2011

puisi menyentuh hati

Kenapa kita menutup mata ketika kita tidur ?
Kenapa kita menutup mata ketika kita menangis ?
Kenapa kita menutup mata ketika kita membayangkan sesuatu ?
Kenapa kita menutup mata ketika kita berciuman ?
Hal hal yang terindah di dunia ini biasanya tidak terlihat

Minggu, 18 September 2011

tips Berdoa



Setiap manusia pasti membutuhkan pertolongan. Bagi seorang muslim, pertolongan yang terbaik hanyalah datang dari sang Pencipta, Allah SWT. Pertolongan itu akan datang jika kita meminta kepada-Nya. Inilah yang disebut berdoa. Namun, seringkali cara kita salah ketika melakukannya sehingga doa kita tidak diijabah oleh-Nya. Berikut beberapa tips yang insya Allah berguna bagi kita dalam berdoa yang diangkat dari Al-Qur’an dan Hadits.
Sebelum berdoa, siapkan diri kita dalam hal-hal berikut:

Jumat, 16 September 2011

sarah ibnu aqil (alpiyah)



[ شرح إبن عقيل - ابن عقيل ]
الكتاب : شرح إبن عقيل
المؤلف : بهاء الدين عبد الله بن عقيل العقيلي المصري الهمذاني
الناشر : دار الفكر - دمشق
الطبعة الثانية ، 1985
تحقيق : محمد محيي الدين عبد الحميد
عدد الأجزاء : 4


بسم الله الرحمن الرحيم
( قال محمد هو ابن مالك ... أحمد ربي الله خير مالك )
( مصليا على النبي المصطفى ... وآله المستكملين الشرفا )

kitab al jurumiyah

قَالَ اَلْمُصَنِّفُ -رحمه اَللَّهُ -:
 أَنْوَاعُ اَلْكَلَامِ
اَلْكَلَامُ : هو اَللَّفْظُ اَلْمُرَكَّبُ, اَلْمُفِيدُ بِالْوَضْعِ 

Ilmu Nahwu : Filsafat Ilmu Nahwu


Ilmu Nahwu : Filsafat Ilmu Nahwu
Dalam kitab “Al Kawakib Al Durriyah” diceritakan, Syeikh Imam Al-Sonhaji, pengarang sebuah kitab nahwu, tatkala telah rampung menulis sebuah buku tentang kaidah nahwu yang ditulisnya dengan menggunakan sebuah tinta, beliau mempunyai azam untuk meletakkan karyanya tersebut di dalam air. Dengan segala sifat kewara’annya dan ketawakkalannya yang tinggi, beliau berkata dalam dirinya : “Ya Allah jika saja karyaku ini akan bermanfaat, maka jadikanlah tinta yang aku pakai untuk menulis ini tidak luntur di dalam air”. Ajaib, ternyata tinta yang tertulis pada lembaran kertas tersebut tidak luntur. Dalam riwayat lain disebutkan, ketika beliau merampungkan karya tulisnya tersebut, beliau berazam akan menenggelamkan tulisannya tersebut dalam air mengalir, dan jika kitab itu terbawa arus air berarti karya itu kurang bermanfaat. Namun bila ia tahan terhadap arus air, maka berarti ia akan tetap bertahan dikaji orang dan bermanfaat. Sambil meletakkan kitab itu pada air mengalir, beliau berkata : “Juruu Miyaah, juruu miyaah” (mengalirlah wahai air!). Anehnya, setelah kitab itu diletakkan pada air mengalir, kitab yang baru ditulis itu tetap pada tempatnya.
Itulah kitab matan “Al-Jurumiyah” karya Imam Al Sonhaji yang masih dipelajari hingga kini. Sebuah kitab kecil dan ringkas namun padat yang berisi kaidah-kaidah ilmu nahwu dan menjadi kitab rujukan para pelajar pemula dalam mendalami ilmu nahwu (kaidah bahasa Arab) di berbagai dunia. Selain ringkas, kitab mungil ini juga mudah dihafal oleh para pelajar.
Di sini penulis tidak hendak mengemukakan kaidah ilmu nahwu dengan segala pembagiannya. Yang akan penulis kemukakan adalah, bahwa di dalam kitab yang melulu membahas tata bahasa Arab, ternyata kalau dikaji lebih dalam lagi, ia memiliki filsafat-filsafat hidup dan nasehat yang sangat berharga bagi setiap generasi terutama bagi kita sebagai ummat Islam. Filsafat hidup yang termaktub dalam kitab itu sendiri merupakan “hukum” atas suatu kalam atau kalimat dalam ilmu nahwu. Berikut ini adalah contohnya:
Bersatu Kita Terhormat
Dalam ilmu nahwu, “dhommah” adalah salah satu tanda dari tanda-tanda “rofa’”. Secara lafdziah kata dhommah berarti bersatu. Sedang kata rofa’ berarti tinggi. Maksudnya, bila kita dapat bersatu dengan sesama, dapat menjaga kesatuan dan persatuan, dapat mempererat tali ukhuwah, bukan tidak mungkin kita akan menjadi umat yang terhormat dan tinggi (rofa’) di antara bangsa dan umat lain.
Hal ini sesuai dengan firman Allah SWT :”Bersatulah kalian pada tali (agama) Allah, dan janganlah kalian berpecah belah” (Ali Imran: 103). Sementara untuk mendapatkan derajat tinggi harus memenuhi syarat, di antaranya adalah iman. Firman Allah SWT: “Janganlah kalian merasa hina dan sedih, padahal kamu tinggi jika kamu beriman (Ali Imran: 139).
Ada beberapa keriteria sehingga orang bisa mendapatkan derajat rofa’ (tinggi). Sebagaimana dijelaskan dalam Al Jurumiyah, bahwa di antara kedudukan kalimat yang mendapat hukum rofa’ atau marfu’ (yang diberi penghargaan tinggi) adalah: fa’il, naib fa’il, mubtada’, khobar dan tawabi’ marfu’(sesuatu yang mengikuti segala kalimat marfu’) seperti sifat (na’t), badal, taukid dan ‘atof. Hal ini dapat dijelaskan sebagai berikut:
1. Fa’il (aktivis). Bila kita ingin menjadi orang yang dihargai, tinggi dan tidak terhina, maka hendaklah kita berbuat, bekerja dan berusaha, tidak berpangku tangan atau hanya mengharap belas kasih orang lain. Hanya orang yang aktif dan pro aktiflah (fa’il) yang membuahkan karya-karya dan amal dan menjadi terhormat di lingkungannya. Firman Allah SWT: “Dan katakanlah (hai Muhammad) : Bekerjalah kalian! sesungguhnya pekerjaan kalian akan dilihat oleh Allah, RasulNya dan kaum mu’minin” (At Taubah : 105). Sabda Nabi Muhammad SAW: “ tangan di atas (pemberi) lebih baik dari tangan di bawah(peminta)”.
2. Naib fa’il (mewakili tugas-tugas aktivis) adalah tipe kedua orang yang mendapat derajat tinggi. Meskipun ia berkedudukan sebagai wakil, tapi ia menjalankan pekerjaan yang dilakukan fa’il walau harus menjadi penderita dalam kedudukannya sebagai kalimat. Sebagai contoh dalam hal ini adalah sahabat Ali ra. Beliau pernah menggantikan Rasulullah di tempat tidurnya dengan resiko yang tinggi berupa pembunuhan yang akan dilakukan para pemuda musyrikin Makkah saat Rasulullah berencana melaksanakan hijrah ke Madinah. Contoh lain adalah para huffadz yang diutus Rasulullah untuk mengajarkan agama atas permintaan salah satu suku di jazirah Arab, namun nasib mereka naas dikhianati dan dibunuh para pengundang. Mendengar hal itu, Rasulullah pun membacakan do’a qunut nazilah sebagi rasa ta’ziyah. Dengan do’a dari Rasul tersebut, tentu saja mereka yang wafat mendapat kedudukan mulia di sisi Allah, juga oleh sejarah.
3. Mubtada (pioneer), orang yang pertama melahirkan ide-ide positif kemudian diaplikasikannya di tengah-tengah masyarakat sehingga berguna bagi kehidupan manusia adalah orang yang pantas mendapat derajat rofa’ (tinggi). Oleh karena itu Rasulullah SAW bersabda: “ Barang siapa memulai sunnah hasanah (ide positif dan konstruktif) maka baginya pahala dan pahala orang yang melakukan ide (sunnah) tersebut”. Ada pepatah Arab mengatakan demikian:
الفضل للمبتدئ وان أحسن المقتدى
“Perhargaan itu hanyalah milik orang pertama memulai, walaupun orang yang datang kemudian dapat melakukannya lebih baik”
4. Khobar (informasi). Mereka yang memiliki khobar (informasi) itulah orang yang menguasai. Demikian salah satu ungkapan dalam ilmu komunikasi. Di dunia ini sebenarnya tidak ada orang yang lebih banyak ilmunya dari seorang lain. Yang ada adalah karena orang itu lebih banyak mendapatkan dan menyerap informasi dari lainnya. Membaca buku, apapun buku itu, sebenarnya kita sedang menyerap sebuah informasi. Dan sebanyak itu informasi yang kita dapatkan sebesar itu pula kadar maqam kita. Informasi dapat kita peroleh melalui berbagai cara, termasuk di dalamnya pengalaman.
5, Tawabi’ Marfu’ (Mereka yang mengikuti jejak langkah orang yang mendapat derajar tinggi). Jelas, siapa saja yang mengikuti langkah dan perjuangan mereka yang mendapat derajat tinggi, maka mereka akan dihargai. Allah berfirman: “Sungguh dalam diri Rasulullah ada suri tauladan yang patut ditiru bagimu”. Ayat ini menegaskan kepada kita untuk mengikuti Rasulullah yang telah mendapatkan maqoman mahmuda (kedudukan terpuji) di sisi Allah agar kita mendapat hal yang sama di sisiNya. Di samping itu, salah satu orang yang akan mendapat derajat tinggi adalah para penuntut ilmu. Firman Allah SWT : “Allah akan mengangkat orang-orang yang beriman di antara kamu dan mereka yang diberi ilmu dengan beberapa derajat” (Al Mujadalah: 11). Ilmu adalah warisan para nabi, dan siapa yang mengikuti (tabi’) langkah nabi ia akan mendapat kehormatan (rofa’)
Berpecah Belah Adalah Kerendahan
Tanda kasroh dalam ilmu nahwu adalah salah satu tanda hukum khofadh. Secara harfiah, kata kasroh bermakna pecah atau perpecahan. Sedangkan kata khofadh bermakna kerendahan atau kehinaan. Dengan demikian suatu umat akan mengalami kerendahan dan kehinaan apabila mereka melakukan perpecahan, tidak bersatu dan tidak berukhuwah. Wajar saja bila para musuh menyantap dengan lahapnya kekayaan kaum (muslimin) disebabkan mereka tidak mau bersatu dan menjaga persatuan. Inilah yang pernah dikhawatirkan oleh Nabi Muhammad SAW empat belas abad lalu, tatkala beliau menyatakan bahwa suatu saat umat Islam akan menjadi santapan umat lain seperti srigala sedang menyantap makanan. Para sahabat bertanya: “Apakah saat itu jumlah kita sedikit ?” Rasul menjawab: “Tidak, justru kalian saat itu menjadi mayoritas, tapi kualitas kalian seperti buih. Sungguh Allah akan mencabut rasa takut dari musush-musuh kalian kepada kalian dan Allah akan mencampakkan dalam diri kalian penyakit al-wahan”. Sahabat bertanya: “apakah penyakit al-wahan itu?” Rasul SAW menjawab: “cinta dunia dan takut mati”.
Dengan penyakit itulah, umat Islam mengalami perpecahan. Sebab yang diperjuangkan bukan lagi agama mereka, tetapi materi dan keduniaan yang pada akhirnya tidak lagi mengindahkan kekompakkan dan persatuan di antara sesama ummat Islam.
Di samping itu sifat buih, seberapa banyak dan sebesar apapun, ia akan terombang-ambing oleh angin yang meniupnya. Itulah tamsil umat Islam yang tidak memperkokoh persatuan.
Hal inilah yang diisyaratkan oleh Al-Sonhaji, bahwa penyebab segala isim (nama) menjadi makhfudh (rendah dan hina) adalah karena tunduk dan ikut-ikutan terhadap huruf khofad (faktor kerendahan). Atau dalam istilah nahwu lain, isim menjadi majrur (objek yang terseret-seret/mengikuti arus) karena disebabkan mengikuti huruf jar (faktor yang menyeret-nyeretnya) .
Karena itu, hendaknya ummat Islam selalu menjadi ikan hidup di tengah samudera. Meskipun air samudera terasa asin, namun sang ikan hidup tetap terasa tawar. Sebaliknya, jika ummat ini bagaikan ikan mati, maka ia dapat diperbuat apa saja sesuai keinginan orang lain. Bila diberi garam ia akan menjadi ikan asin dan lain sebagainya.
Berusahalah, Maka Jalan Akan Terbuka
Dalam kaidah ilmu nahwu, di antara tanda nashob adalah fathah. Secara lafdziah, kata nashob bermakna bekerja dan berpayah-payah. Sedang kata fathah bermakna terbuka. Dalam hal ini, maka mereka yang mau bekerja dan berupaya serta berpayah-payah (nashob) dalam usaha, maka mereka akan mendapatkan jalan yang terbuka (fathah). Sesulit apapun problem yang dihadapi, jika berusaha dan berpayah-payah untuk mengatasinya, maka insya Allah akan menemukan jalan keluarnya. Oleh karena itu Allah SWT berfirman: “Sesungguhnya Aku tidak akan menyia-nyiakan amal orang yang berbuat di antara kalian dari laki-laki dan wanita”. (Ali Imran: 195). Dalam Kitab Diwan As-Syafi’i. Imam Syafi’i pernah menulis bait syair sebagai berikut:
سافر تجد عوضا عمن تفارقه # وانصب فان لذيذ العيش فى النصب
اني رأيت وقوف الماء يفسده # ان سال طاب وان لم يجري لم يطب
Pergilah bermusafir, maka anda akan dapatkan pengganti orang yang anda tinggalkan ; Bersusah payahlah !, karena kenikmatan hidup ini didapat dengan bersusah payah (nashob).
Sungguh aku menyaksikan mandeg-nya air dapat merusakkan dirinya ; Namun bila ia mengalir ia menjadi baik. Dan jika menggenang ia jadi tidak baik.
Dalam bait syair ini, Imam Syafi’i ingin menegaskan, bahwa orang yang berpangku tangan dan tidak mau bekerja keras akan menjadi rusak, bagaikan rusaknya air yang tergenang sehingga menjadi comberan yang kotor dan bau. Sebaliknya, bila ia mau bersusah payah dan bergerak maka ia bagaikan air jernih yang mengalir. Indahnya kenikmatan hidup ini terletak pada bersusah payah.
Bahkan al-Quran mengisyaratkan kepada kita untuk tidak berpangku tangan di tengah waktu-waktu senggang kita. Bila usai melakukan satu pekerjaan, cepatlah melakukan hal lain. Firman Allah SWT:
فاذا فر غت فا نصب
“Dan jika kamu selesai (melakukan tugas), maka lakukanlah tugas lain (nashob)” (Al Insyiroh: 7).
Kepastian Akan Menimbulkan Rasa Tenang
Kaidah lain yang terdapat dalam ilmu nahwu adalah, bahwa di antara tanda jazm adalah sukun. Secara lafdziah, kata jazm bermakna kepastian. Sedang kata sukun berarti ketenangan. Ini mengajarkan kepada kita, bahwa kepastian (jazm) akan melahirkan rasa ketenangan (sukun). Orang yang tidak mendapatkan kepastian dalam suatu urusan biasanya akan merasakan kegelisahan. Sebagai contoh seorang remaja yang ingin melamar seorang gadis kemudian tidak mendapatkan kepastian, dia akan mengalami kegelisahan. Demikian juga orang yang hidupnya sendiri, ia tidak mendapatkan ketenangan. Oleh karena itu Allah SWT mengisyaratkan kita agar mempunyai teman pendamping dalam hidup ini agar mendapat ketenangan. Firman Allah SWT:
ومن آياته ان خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا اليها
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah adalah Ia menjadikan bagimu pasangan dari jenismu (manusia) agar kalian merasa tenteram kepadanya” (Ar Rum: 21).
Wallahu’alam


 Nadhom Imriethie
Kitab “Nadhom Al-Imriethie” ini merupakan matan Kitab Jurumiyyah ; kitab ilmu nahwu yang digubah menjadi bentuk nadhom / natsar / sya’ir. Pengarangnya Al-Muallamah Syeikh Syarafuddien Yahyaa Al-Imrithi Rohimahulloh. Di kalangan santri, kitab ini menjadi salah satu sorogan favorit fan ilmu alat lanjutan. Umumnya diberikan setelah tahapan kitab jurumiyyah dapat terhapal dan terpahami dengan baik. Dengan cara penyampaian nadhom seperti ini, para pembelajar lebih terbantu ingatannya atas hapalan yang sangat muskil sekalipun. Isi nadhom Imrithie antara lain terdiri dari bait-bait : Muqoddimah, Bab Kalam, Bab I’rob, Bab Alamat I’rob, Bab Alamat Nashob, Bab Alamat Khofad, Bab Alamat Jazm, dst… – Lengkap mengenai prinsip-prinsip dasar Ilmu Nahwu – (Terjemahan lengkap seluruh nadhom ini , di pasaran telah banyak tersedia).
Selain Gubahan Nadhom Imrithie untuk Ilmu Nahwu, ada juga Nadhom untuk Ilmu Sharaf (Nadhom Al-Maqshuud, Syeikh Ahmad Abdurrohiem Rohimahulloh), Nadhom ‘Iddatul Faridh untuk Ilmu Faroo-idh, Nadhom Al-Khulashah untuk Alfiyah, dll.
Nadhom, natsar, atau syair untuk hal ini merupakan bentuk-bentuk Jariyah ulama adiluhung Islam yang selama ini menjadi bagian dari upaya pembelajaran ilmu-ilmu keislaman sebagai sastra. Menjadi seni keindahan bertutur bahasa atau tulisan. Di beberapa kalangan Pesantren Salafiyah di Jawa Barat, banyak para ‘ajengan’ setempat yang menggubah pengajaran Ilmu Fiqih, Tauhid, Akhlaq/Tasawwuf, dll. sebagai nadhoman, natsar atau syairnya kedalam Bhs. Sunda. Bahkan tidak sedikit yang menambahkan aransemen Ilmu Arudl (Ilmu Tata Suara, Not Musik). Pembawaan Kitab Al-Barzanji yang sangat tinggi nilai saststranya itu misalnya, kerap diiringi ‘terbangan’ (Madaarijus-su’ud). Dan harus diakui, Islam terbukti dapat melebarkan sayap dan menyentuh penganutnya di seantero jagad, antara lain berkat faktor ini. Hal ini tiada lain sebagai Ibroh dari Al-Qur’anul-Adhiem yang mempunyai nilai seni tutur bahasa Yang Sangat Agung, yang tidak akan terkalahkan seni dan keindahan sastranya itu. Bukankah Kita dianjurkan harus senantiasa membaca al-qur’an yang suci ini dengan tartil. Minimal dengan langgam salah satu ketentuan ‘qiro’ah sab’ah’, dst..
Kini menjadi tantangan Kita Ummat Islam untuk tetap memeliharanya. Sedikit andil menghidupkan ilmu-ilmu ke-Islaman, pusaka para ulama penerus Nabi. Wallohu ‘alam.***

Ilmu Nahwu : Kitab Jurrummiyah cienong.blogspot.com
Matan kitab “Aj-jurrumiyah” ; merupakan kitab dasar dalam fan ilmu nahwu, karangan Abu Abdulloh Muhammad bin Muhammad bin Dawud Ash-Shinhajie Rohimahulloh (Ada yang menyebut Imam Shonhaji).
Kitab ini salah satu matan yang biasa dipakai oleh kalangan pesantren untuk pembelajaran dasar-dasar ilmu nahwu bagi pemula, dalam mengawali pembelajaran fan ilmu alat lebih lanjut.
Dalam setiap sorogan, santri dituntut paham dan mampu menghapal tiap kaidah-kaidahnya, agar memudahkan pemahaman materi selanjutnya.
Al-kisah diceritakan, Syeikh Imam Al-Sinhaji pengarang kitab ini ; tatkala telah rampung menulis kaidah-kaidah ilmu nahwu dengan menggunakan sebuah tinta, beliau mempunyai azam untuk meletakkan karyanya tersebut di dalam air. Dengan segala sifat kewara’annya dan ketawakkalannya yang tinggi, beliau berkata dalam dirinya : “Ya Allah jika saja karyaku ini akan bermanfaat, maka jadikanlah tinta yang aku pakai untuk menulis ini tidak luntur di dalam air”. Ajaib, ternyata tinta yang tertulis pada lembaran kertas tersebut tidak luntur.
Dalam riwayat lain disebutkan, ketika beliau merampungkan karya tulisnya tersebut, beliau berazam akan menenggelamkan tulisannya tersebut dalam air mengalir, dan jika kitab itu terbawa arus air berarti karya itu kurang bermanfaat. Namun bila ia tahan terhadap arus air, maka berarti ia akan tetap bertahan dikaji orang dan bermanfaat. Sambil meletakkan kitab itu pada air mengalir, beliau berkata : “Jurrumiyah, jurrumiyah” (mengalirlah wahai air ! ). Anehnya, setelah kitab itu diletakkan pada air mengalir, kitab yang baru ditulis itu tetap pada tempatnya.
Itulah kitab matan “Jurrumiyah” yang masih dipelajari hingga kini. Sebuah kitab kecil dan ringkas namun padat yang berisi kaidah-kaidah ilmu nahwu dan menjadi kitab rujukan para pemula dalam mendalami ilmu nahwu di berbagai dunia. Selain ringkas, kitab mungil ini juga mudah dihafal. (Wallohu ‘Alam) – ;)



Ilmu Nahwu – Sharaf : Kitab Alfiyah Ibnu Malik
Kitab Alfiyah Ibnu Malik, cukup terkenal dan sangat disegani oleh kalangan santri senior. Berisi kaidah-kaidah lanjutan dan tinggi dalam fan ilmu nahwu dan sharaf. Hafalannya tidak kurang dari 1000 bet.

Ilmu Nahwu : Kitab Mutamimmah Jurumiyah
Kitab lanjutan tentang Ilmu Nahwu untuk mempelajari dasar-dasar tata bahasa arab lengkap. Memahami kaidah-kaidah dhohir kalimat. Sehingga memberi faidah yang sempurna dan bagus, diamnya pendengar atas sesuatu perkataan. Mengatur perubahan akhir kalimat karena berbeda-bedanya huruf yang masuk memerintah kepada kalimat tersebut.
Ilmu ini biasa juga disebut sebagai ibunya ilmu, karena semua pengucapan dan penulisan ilmu yang berkembang, akan diatur oleh ilmu ini dalam menentukan apa, siapa, mengapa, bagaimana, dimana dan kapan status akhir kalimat fi-il, isim dan harafnya.
Memahami Ilmu Nahwu menjadi fardhu ‘ain bagi siapa saja yang akan menerjemahkan dan atau menerangkan Firman Alloh SWT / Kitab Suci Al-Qur’an atau Hadits Nabi SAW penjelasannya. (Af-’al, aqwal atau taqrirot) sesuai dengan yang telah diatur dalam ketentuan yang berhubungan dengannya.
Dengan hal ini tentu menjadi perhatian kepada siapa saja.

alat ; filsapat dari alfiyah

Alat : Filsafat dari Alfiyah
Untuk bisa membuat Filsafat Alfiyah sendiri maka langkah pertama yang harus kita lakukan adalah pendalaman materi terhadap fans tersebut. Pemahaman tersebut meliputi bait Alfiyah/keterangan pokok kemudian pendalaman murod dan syarah.
Setelah kita benar-benar paham terjemah dari segi lafdziyahnya maka kita mencoba mengkiaskan terjemah tersebut dengan masalah yang berhubungan dengan kita.
Tetapi ada juga cara yang lain untuk membuatnya yaitu dengan mengetahui makna mufrodat dari lafadz yang ada pada nadzom Alfiyah. Seperti contoh makna :

  الاسم
Yaitu Luhur. Maka untuk terjemah filsafatnya adalah orang yang mempunyai sifat luhur. Filsafat dari nadzom :
   …. والاسم بالجروالتنوين  …. الخ   
Adalah ciri-ciri orang yang mempunyai sifat luhur, yaitu :
  1. Bil jarri (Tawadhu)
  2. Tanwin (Ramah tamah)
  3. Nida’ (Tidak tergila-gila dengan popularitas)
  4. Al (Mengetahui/berpengalaman/arif)
  5. Musnad (Urusannya selalu disandarkan / tawakal dengan Allah).
Ini bet alfiyahnya : 
بِالجَرِّ وَالتّنْوِيْنِ وَالنِّدَا وَاَلْ # وَمُسْنَدٍ لِلإسْمِ تَمْيِيْزٌ حَصَلْ
Dengan sebab Jar, Tanwin, Nida’, Al, dan Musnad, tanda pembeda untuk Kalimat Isim menjadi berhasil.
Wallohu ‘alam. 






Hikmah : Tawadhu, Rahasia Al-fiyah Bet 5, 6, 7.
                                             بسـم الله الرحمن الرحيم
Bait 5 :
وَتَقْتَضِي رِضَاً بِغَيْرِ سُخْطِ  #  فَـائِقَةً أَلْفِــــيَّةَ ابْنِ مُعْطِي
Maka ia menuntut keridhoan tanpa kemarahan (ketekunan dan kesabaran dalam mempelajarinya) # Ia telah mencakup Kitab Alfiyah karangan Ibnu Mu’thi (Imam Abu Zakariya Yahya putra Imam Mu’thie).
Qouluhu wa taqtadhie : Dalam bait 5 muqoddimah ini, Kyai Mushonnif  Syeikh Al-’alamah Imam Ibnu Malik menyampaikan pesan  khusus muatan kitab al-fiyahnya. Ia menuntut kepada keridloan ; dari Alloh SWT, pengarang dan dari yang mempelajarinya. Tekun dan sabar mempelajarinya dengan tidak disertai amarah. Alfiyah ini gaya bahasanya tidaklah sulit, mudah dicerna. Mampu mendekatkan pengertian yang jauh dalam ilmu nahwu dengan ungkapan yang ringkas. Kepadatan materinya dapat menjabarkan pengertian yang luas. Juga menyampaikan iklan bahwa karangan Al-fiyah kami (Kata Kyai Mushonif), sudah mencakup dan lebih unggul daripada alfiyah karangan Imam Ibnu Mu’thie.
Qouluhu Faiqotan : Bait ini disebutnya ‘Mutahharok’, -rubah ujung-, sebab asal lengkapnya, ‘faa ieqotan minha bi alfi baeti’.
Diceritakan bahwa setelah Kyai Mushonif selesai mengarang bait ini, mendadak semua karangan Al-fiyahnya hilang dari ingatan, mendadak menjadi lupa. Syahdan sampai 2 tahun lamanya, serta Kyai Mushonif sempat tidak sadarkan diri.
Dalam tidak sadarkan diri, syahdan Kyai Mushonif bermimpi jumpa dengan seseorang yang sudah sepuh. Kemudian orang tsb mengajukan pertanyaan kepada Kyai Mushonif :
“Bukankah engkau mengarang Al-fiyah, sudah sampai dimana ?”. Lantas orang tsb memberikan bait berikut,
“Wal hayyu qod yaghlibu alfa mayyiti”. (Dan adapun seorang yang hidup, terkadang dapat mengalahkan seribu orang yang telah meninggal).
Adapun orang yang dijumpai dalam mimpi tersebut tiada lain adalah Syaikh Al-’alamah Imam Abu Zakariya Yahya ibnu Imam Mu’thie, ulama yang telah terlebih dahulu mengarang alfiyah.
Setelah bermimpi seperti itu, Syeikh Ibnu Malik terbangun, dan dapat mengingat kembali karangan Al-fiyahnya seperti sedia kala. Lantas Ibnu Malik introspeksi dan memohon permintaan maaf  atas kemasgulan karangannya serta kekhilafannya, kurang tawadhu dan telah su’ul adab kepada Imam Ibnu Mu’thie dengan menyampaikan bait 6 berikut :

Bait 6 :
وَهْوَ بِسَبْقٍ حَائِزٌ تَفْضِيْلاً  #  مُسْـتَوْجِبٌ ثَنَائِيَ الْجَمِيْلاَ
Dan sebab lebih dulu sebetulnya beliaulah yang berhaq memperoleh keutamaan # dan  mewajibkan sanjungan indahku (untuknya).
Yang maksudnya, jadi karena Syeikh Ibnu Mu’thie sudah terlebih dahulu dalam zamannya, maka lebih utama mendapat  keunggulan, serta layak jika Ibnu Malik mengakui dan memberikan sanjungan keutamaan kepada kitab karangan Ibnu Mu’thie serta pribadinya. Adapun Ibnu Mu’thie, lahir tahun 564 H, wafat tahun 628 H (Berusia 64 tahun).
Sebagaimana ada ungkapan bahwa ; “Al-fadhlu lil mutaqoddimiena”. (Adapun keutamaan itu, tetap kepada rupa2 orang yang terdahulu). Seperti Imam dengan Ma’mum, Mubtada dengan Khobar, Jar dengan Majrur, Orang tua dengan Anak, dsb. Lantas Ibnu Malik berdo’a kepada Alloh SWT. dengan bait 7 berikut :
Bait 7 :
وَاللهُ يَقْضِي بِهِبَـاتٍ وَافِرَهْ #  لِي وَلَهُ فِي دَرَجَاتِ الآخِرَهْ
Semoga Allah menetapkan pemberian-pemberian yang sempurna # untuku dan untuknya didalam derajat-derajat akhirat.
Tanbih : Lafad “Wallohu yaqdhie” umpama menurut ilmu ma’ani termasuk kepada lafad khobar, maknanya du’a. Adapun yang dimaksudnya adalah ; “bi hibbati wafiroh”, yaitu “Tsubuutul iman wal islam” (Tetapnya iman dan islam).
I’lam : Tapi menurut sebagian ulama, bait ini kurang tepat, yang bagusnya adalah : “Wallohu yaqdhie bir-ridlo’a warrohmah # Lie wa lahu wa li jamie-iel ummah”. Wallohu a’lam. 





Insert : Posisi Bahasa Arab
Segala puji bagi Allah, Shalawat dan Salam Tercurah limpahkan kepada Rasulullah saw.
Belajar Bahasa Arab merupakan Fardhu Kifayah, karena merupakan jalan untuk bisa memahami AL-QUR’AN dan ASSUNNAH, jika satu orang saja sekampung belajar Bahasa Arab, maka penduduk sekampung tidak akan berdosa. Ini kalau sekiranya disandarkan kepada penduduk kampung. Tapi kalau disandarkan kepada tiap individu Muslim, wajiblah belajar Bahasa Arab yang mana dalam amalan-amalan Fardlu seperti bacaan dalam Shalat, tidaklah shah tanpa Bahasa Arab. Imam Syafi’i berkata : wajib pada tiap-tiap Muslim untuk belajar Bahasa Arab kalau ingin sampai kepada kesungguhannya dalam melaksanakan kefardhuannya. Jika bukan karena mengamalkan Fardhu, maka belajar Bahasa Arab hukumnya sunnah, selain yang ingin mengetahui seluk beluk Syari’at Islam, karena wajib bagi para Alim Syari’at belajar Bahasa Arab untuk memahami tentang Syari’at Qur’ani atau Syari’at Haditsi.
Alllah berfirman :
[12:2] Sesungguhnya Kami menurunkannya berupa Al Quran dengan berbahasa Arab, agar kamu memahaminya.
[26:195] dengan bahasa Arab yang jelas.
[16:103. Dan sesungguhnya Kami mengetahui bahwa mereka berkata : "Sesungguhnya Al Quran itu diajarkan oleh seorang manusia kepadanya (Muhammad)." Padahal bahasa orang yang mereka tuduhkan (bahwa) Muhammad belajar kepadanya bahasa 'Ajam, sedang Al Quran adalah dalam bahasa Arab yang terang.
Bahasa ‘Ajam ialah bahasa selain bahasa Arab dan dapat juga berarti bahasa Arab yang tidak baik, karena orang yang dituduh mengajar Muhammad itu bukan orang Arab dan hanya tahu sedikit-sedikit bahasa Arab.
Dan masih banyak dalil ayat-ayat yang lain, bahwa AL-QUR’AN Berbahasa Arab dengan lisan Arab, bukan Berbahasa Ajam (selain Bahasa Arab) juga bukan dari lisan Ajam. maka jika ingin memahami al-Qur’an, fahamilah secara lisan Arab. AL-QUR’AN tidak akan bisa difahami tanpa pengetahuan secara lisan Arab.
Para Masyayikh berkata : Tidak boleh tidak, dalam menafsirkan Qur’an dan Hadits, harus mengetahui apa yg menjadi dalil atas apa yg dimaksud dan yg dikehendaki Allah dan Rosulnya dari lafadz-lafadz dan kalimat-kalimat, dan bagaiman cara memahami Firmannya. maka kita dituntut untuk mengetahui Bahsa Arab untuk menjelaskan pengertian dari maksud Firman Allah dan Sabda RasulNya. Begitu juga kita diharuskan mengetahui dalil-dalil secara Lafzhiy atas Ma’aniy. Karena banyak yang salah langkah dalam beragama, dikarenakan kurang fahamnya pada masalah ini. Sehingga mereka membawa-bawa Firman Allah dan Sabda Rasulullah sebagai dalil atas apa yang difatwakannya. Padahal yg dimaskud tidaklah demikian.

Rabu, 14 September 2011

Zikrul Maut (Ingat Akan Mati)

Mati adalah sesuatu perkataan yang paling ditakuti oleh hampir setiap manusia. Setiap orang, juga binatang takut mati, kecuali beberapa manusia yang sudah putus asa dalam kehidupan ini, yang ingin segera mati. Wajar sekali kalau manusia takut mati, sebab mati bererti berpisah dengan segala yang ia miliki atau senangi, berpisah dengan segala yang disayangi atau dicintai. Berpisah dengan anak dan isteri serta kekasih. Berpisah dengan bapa atau ibu, berpisah dengan harta dan pangkat, berpisah dengan dunia dan segala isinya.

Masalah Hati - Imam Ghazali


Imam Ghazali telah berpendapat tentang masalah hati yang berhubung dengan amal lahiriah ada 3 macam:

1) Hati yang penuh dengan taqwa, suci dari akhlak-akhlak yang tidak baik, maka hati yang begini bersinar pada akal dalam berfikir pada yang baik-baik dan menyebabkan pula terbuka sinar matahati, sehingga hati selalu melihat segala sesuatu yang baik-baik dan diredhai oleh Allah. Apabila hati telah suci dari segala penyakitnya, maka dekatlah hati kpd Allah, dgn mensyukuri nikmat-nikmatNya. Sabar dan takut kepadaNya serta mengharapkan kasih sayangNya, rindu dan bertawakkal kepadaNya dan lain-lain sebagainya. Pada waktu itu barulah hati kita tenteram, tenang dan tidak kacau-bilaukan atau digelisahkan oleh persoalan-persoalan duniawi. Berfirman Allah s.w.t. dalam Al-quran:

Senin, 12 September 2011

Terjemahan Kitab Safinah (english)

safinah english
(Muqoddimah)
In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful
Praise be to Allah the Lord of hosts, and the step that we beg Him for help on all things of the world and the hereafter. And hopefully shalawat and greetings are always devoted to the king Prophet Muhammad SAW Closing of the prophets, as well as to family, friends all. And there is no power except with relief efforts of Allah, Most High, the Mighty.

(Chapter I)
"Aqidah"
(Chapter One)
Pillars of Islam there are five cases, namely:
1. Bears witness that there is no god except Allah haq wa Subhaanahu Ta'aala and Prophet Muhammad Sholalloohu 'alayhi wa sallam is His messenger.
2. Establish prayer (five times).
3. Give charity.
4. Fasting Romadhan.
5. Pilgrimage to a temple for those who have been able to execute it.
(Chapter two)
There are six pillars of faith, namely:
1. Faith in Allah wa Subhaanahu Ta'aala.
2. Faithful to all Mala'ikat
3. Believe with all the holy books.
4. Believe with all-rosul Rosul.
5. Faithful to the end of days.
6. Faithful to the provisions of good and bad from Allah wa Subhaanahu Ta'aala.
(Chapter three)
The meaning of "La ilaha my word", namely: None has the right to be worshiped in reality other than Allah.
(CHAPTER II)
"Thoharoh"
(Chapter One)
The signs of puberty (the age of adolescence) a person there are three, namely:
1. Old man or a woman fifteen years.
2. Dreaming (junub) against men and women when past nine years.
3. Menstruation blood came out after nine years of age.
(Chapter two)
Terms can use stones to cleans himself there are eight, namely:
1. Use three stones.
2. Purify unclean place out with stones.
3. Unclean is not dry.
4. Unclean is not moving.
5. Istinjaa places are not affected other things though not unclean.
6. Unclean will not budge istinjaa (pubic hole behind the front of the pubic and head).
7. Are not exposed to unclean water.
8. The sacred stone.
(Chapter three)
Ablution there are six pillars, namely:
1. Intentions.
2. Face wash
3. Wash your hands and elbows.
4. Sweeping some heads.
5. Wash both feet as well as books lali.
6. Statutes.
(Chapter four)
Intention is menyengaja a (act) together (together) with his actions in the liver.The intention is to say it is Sunnah, and the time when the first partial face wash.
The order in question is not putting one member against another yag members (as has it).
(Chapter five)
Water is divided to two kinds; a little water. And plenty of water.
The little water is water that is less than two qullah. And plenty of water until it is two or more qullah.
A little water would be defiled with unclean because crushed into it, even if not changed. The water that many will be defiled so tdak unless the water has changed color, taste or smell.
(Chapter six)
Which requires a bath, there are six cases, namely:
1 - Inserting the penis (head dzakar) into the vagina (genitalia) women.
2 - Exit semen.
3 - Dead.
4 - Exit the blood of menstruation [coming months].
5 - Exit puerperal blood [the blood comes out after the birth].
6 - Maternity.
(Chapter seven)
Fardhu-fardhu (pillars) which are required to shower there are two things, namely:
1 - Intention mandatory shower.
Two - Delivering water to the entire body to perfection.
(Chapter eight)
Terms of Wudu `there are ten, namely:
1 - Islam.
2 - Tamyiz (age and ber'akal).
3 - Scripture of menstruation and childbirth.
4 - Escape from everything and anything that can be prevented until the water into the skin.
5 - Nothing `misconstrued one member of the ruling in which changing the authenticity of the water.
6 - Knowing that the law `is mandatory ablution.
7 - Not allowed to give `tiqad (believes) that one of fardhu-fardhu wudu` is Sunnah (not compulsory).
8 - `the sanctity of ablution water.
9 - Log prayer time that was done.
10 - Muwalat.
These last two conditions specific to da `im al-hadats.
(Chapter Nine)
That `there are four ablution cancel, namely:
1 - What if out something from one of the main crotch as the wind and the other, except semen.
2 - Missing reason like to sleep, and others, but sleep in a state of sitting back and butt tightly to his seat, so that sure does not come out when the wind is sleeping
3 - Getting in touch between the skin of male with female skin that is not muhrim him and there are no obstructions between the two leather like fabric etc..
"Mahram": (people are forbidden to marry such as siblings).
4 - Touching genitals to others or himself, or touched her temples where the anus (the cone around) with the flat palm of the hand or fingers.
(Chapter ten)
Berhadats ban for people with small there were three, namely:
1 - Prayers, fardhu or sunnah.
2 - Thowaaf (around ka `even seven times).
3 - Touch the holy book of Al-Qur `an or lifting.
Berhadats ban for people with large (junub) there are five, namely:
1 - Prayer.
2 - Thowaaf.
3 - Touch the Qur `an.
4 - Read the Qur `an.
5 - I `tikaf (stay in the mosque).
Prohibition for women who are menstruating are ten, namely:
1 - Prayer.
2 - Thowaaf.
3 - Touch the Qur `an.
4 - Read the Qur `an.
5 - Fasting
6 - I'tikaf at the mosque.
7 - Entry into the mosque even if just to pass if he fears will contaminate the mosque.
8 - Divorced, because it banned the husband divorces his wife in a state of menstruation.
9 - `Jima.
10 - Have fun - happy with the wife in between the navel and knees.
(Chapter Eleven)
Because - Because there are permitting tayammum three things, namely:
1 - There is no water for ablution `.
2 - There are diseases that result should not be using water.
3 - There is only sufficient water to drink human or animal Muhtaram.
The addition Muhtaram there are six kinds, namely:
1 - People who leave the obligatory prayers.
2 - pagan Harbiy (who may be killed).
3 - Apostasy.
4 - Penzina in a state Ihshan (people who have a valid marriage ber'aqad).
5 - Dogs who bark (`ati menta no owner or can not be maintained).
6 - Pig.
(Chapter of the Twelve)
Terms tayammum working there were ten, namely:
1 - Bertayammum with soil.
2 - Using the holy land which is not affected by unclean.
3 - There was never in use before (for a fardhu tayammaum).
4 - Purely from a mixture of flour and other like for instance.
5 - Mengqoshod or wants (intends) that sweep the land is to be made in tayammum.
6 - Sign fardhu prayer time, before tayammum.
7 - Bertayammum each time praying fardhu arrived.
8 - Be aware - the heart and mean - indeed in finding the direction of qibla before starting tayammum.
9 - Sweeping face and two hands by rubbing the soil tayammum twice in each - each (separately).
10 - Eliminate all the unclean on the body first.
(Chapter thirteen)
Tayammum pillars there are five, namely:
1. Move the dust.
2. Intentions.
3. Wiped his face.
4. Rubbed both hands up to the elbows.
5. Statutes between two strokes.
(Chapter Fourteen)
Cases cancel tayammum there are three, namely:
1. All who canceled ablution '.
2. Apostate.
3. Water availability in doubt, if he bertayammum because there is no water.
(Fifteen chapter)
The case which became the sacred from the profane originally there were three, namely:
1. Wine (water is milked from the wine) when it becomes vinegar.
2. Tanned animal skins.
3. All that has changed to unclean animals.
(Chapter sixteen)
Unclean there are three kinds of types, namely:
1. Great unclean (Mughallazoh), namely dog, pig or the birth of one of them.
2. Odious light (Mukhaffafah), ie urine babies who do not eat, other than milk from his mother, and not until two years old.
3. Impure medium (Mutawassithoh), ie all except two of the above impure.
(Chapter Seventeen)
How to purify the impure, unclean:
Great unclean (Mughallazoh), purified by washing seven times, one of them using the cleaner, after missing 'Ayin (object) that is impure.
Odious light (Mukhaffafah), purified by sprinkling of water thoroughly and remove 'Ayin is impure.
Impure medium (Mutawassithoh) divided into two parts, namely:
1. 'Ainiyyah that is unclean is still visible color, odor, or taste, then how to purify it by removing unclean unclean nature of which still exist.
2. Hukmiyyah, that is unclean invisible color, smell and taste, then the way is enough to purify unclean water flowing on the body are affected by unclean.
(Chapter Eighteen)
Menstrual blood comes out at least a day a night, but generally for six or seven days, and will not be more than 15 days. At least sacred between two menstrual periods are 15 days, but generally 24 or 23 days, and not limited to the sacred.Parturition is at least a second, generally 40 days, and will not exceed 60 days.
(Chapter III)
"Prayers"
(Chapter One)
Udzur () prayer:
1. Sleep.
2. Lost.
(Chapter two)
Terms legitimate prayer there are eight, namely:
1. Hadats holier than large and small.
2. Holy underwear, body and place of the unclean.
3. Closing the aurat.
4. Facing mecca.
2. Sign in prayer time.
3. Knowing the pillars of prayer-home shop.
4. Not believe that among the pillars prayer is Sunnah
5. Away from all that praying cancel.
Various kinds hadats: hadats there are two kinds, namely: Small and Large.
Small hadats is hadats that requires someone to perform ablutions', whereas a large hadats is hadats that requires someone to take a bath.
Sort sorts aurat: Aurat there are four types, namely:
1. Aurat all men (independent or slaves) and slave women when praying, which is between the navel and knees.
2. Aurat free woman when praying, the entire body, except face and palms.
3. Aurat free women and slaves to men ajnabi (not muhrim), ie the entire body.
4. Aurat free women and slaves against muhrimya male and female, between the navel and knees.
(Chapter three)
There were seventeen prayers pillars, namely:
1. Intentions.
2. Takbirotul ihrom (saying "Allah akbar).
3. Standing for those who can afford.
4. Reading the Fatiha.
5. Ruku '(bowing).
6. Thuma'ninah (pause) when bowing.
7. I'tidal (standing after bowing).
8. Thuma'ninah (i'tidal pause time).
9. Prostration twice.
10. Thuma'ninah (pause time of prostration).
11. Sitting between two prostrations.
12. Thuma'ninah (pause while sitting).
13. Tasyahud late (read particular sentences).
14. Sitting tasyahud soften.
15. Sholawat (the prophet).
16. Salam (the prophet).
17. Statutes (sequentially according to their order).
(Chapter four)
Intention that there are three degrees, namely:
3. If prayer worked fardhu, diwajibkanlah qasdul fi'li intentions (the prayer), ta'yin (a prayer which worked) and fardhiyah (kefardhuannya).
4. If the sunnah prayers that have done or have time for, diwajibkanlah intention to do these prayers and a prayer that is done as sunna Rowatib (before and after fardhu-fardhu).
5. If the sunnah prayer done Mutlaq (without cause), diwajibkanlah intention to do these prayers alone.
The meaning is that I beniat fi'li qasdul prayer (menyenghajanya), and is meant ta'yin is like Dhuhr or the afternoon, as for the intention fardhu fardhiyah.
(Chapter five)
Terms takbirotul ihrom sixteen, namely:
1. Ihrom takbirotul say when standing (if such prayers fardhu).
2. Say it in Arabic.
3. Using the pronunciation of "Allah."
4. Using the pronunciation of "Akbar".
5. Sequentially between the two pronunciations.
6. Not lengthen the letter "Hamza" from the wording "God".
7. Not lengthen the letter "Ba" from the wording "Akbar".
8. No mentaysdidkan (double / repeat) letter "Ba" are.
9. Do not add the letter "Waw" march or not between these two sentences.
10. Do not add the letter "Waw" before pronouncing "God."
11. Not even stopping between the two sentences briefly.
12. Listening to these two sentences.
13. Sign in prayer time if mempuyai time.
14. Ihrom takbirotul say when facing the qibla.
15. No mistake in saying one of the letters of the sentence.
16. Takbirotul ihrom ma'mum after takbiratul ihrom of priests.
(Chapter six)
Legal terms read al-Fatihah there are ten, namely:
1. Statutes (ie, reciting al-Fatihah verse order).
2. Muwalat (ie, reciting al-Fatiha with uninterrupted).
3. Noting makhroj characters (the escape character) as well as places tasydid.
4. Not long interrupted between the verses of al-Fatiha or interrupted briefly with the intention of deciding the reading.
5. Read all the verses of al-Fatihah.
6. Basmalah include verses from Al-Fatihah.
7. No use of land (the song) that can change the meaning.
8. Memabaca letter of al-Fatihah in the stands when praying fardhu keaadaan.
9. Hearing letter that was read al-Fatiha.
10. Not obstructed by another dzikir.
(Chapter seven)
Tasydid places in sura al-Fatihah there is fourteen, namely:
1. Tasydid letter "Lam" jalalah on pronunciation (الله).
2. Tasydid letter "Ra '" in the pronunciation ((الرحمن.
3. Tasydid letter "Ra '" in lapal (الرحيم).
4. Tasydid "Lam" jalalah on pronunciation (الحمد لله).
5. Tasydid letter "Ba '" in the sentence (رب العالمين).
6. Tasydid letter "Ra '" in the pronunciation (الرحمن).
7. Tasydid letter "Ra '" in the pronunciation (الرحيم).
8. Tasydid letter 'Dal' in pronunciation (الدين).
9. Tasydid letter "O '" in the sentence إياك نعبد)).
10. Tasydid letter "O" in the sentence (وإياك نستعين).
11. Tasydid letter "Shad" in the sentence (اهدنا الصراط المستقيم).
12. Tasydid letter "Lam" in the sentence (صراط الذين).
13. Tasydid "Dhad" in the sentence (ولا الضالين).
14. Tasydid letter "Lam" in the sentence (ولا الضالين).

(Chapter eight)
Place circumcision raised their hands when the prayer there are four, namely:
1. When takbiratul ihram.
2. When Ruku '.
3. When getting up from Ruku '(I'tidal).
4. When getting up from the initial tashahud.
(Chapter Nine)
Prostrate condition of validity, there were seven, namely:
1. Prostration with seven members.
2. Open forehead (do not exist that covers the forehead).
3. Pressing the mere weight of the head.
4. There is no other purpose except for prostration.
5. Not bow down to the place that moves when he moves.
6. Dorsally raised and lowered the head.
7. Thuma'ninah in prostration.
Closing:
When a person is obliged to prostrate body member in place in place of prostration, there were seven, namely:
1. Forehead.
2. The inside of the right palm.
3. The inside of the left palm.
4. Knee right leg.
5. The left knee.
6. The inside of the right radius.
7. The inside of the left radius.
(Chapter ten)
In this sentence there tasyahud harakah twenty-one (line) tasydid, sixteen of whom are located in a mandatory sentence tasyahud in reading, and five were left in complete sentences tasyahud (the sunna read), namely:
1. "Attahiyyat": harakah tasydid situated in the letter "Ta '".
2. "Attahiyyat": harakah tasydid located on the letter "O '".
3. "Almubarakatusshalawat": harakah tasydid in the letter "Shad".
4. "Atthayyibaat": harakah tasydid the letter 'Tha'. "
5. "Atthayyibaat": harakah tasydid the letter "O '".
6. "Lillaah": harakah tasydid on "Lam" jalalah.
7. "Assalaam": the letter "Sin".
8. "A'laika ayyuhannabiyyu": the letter "O '".
9. "A'laika ayyuhannabiyyu": the letter "Nun".
10. "A'laika ayyuhannabiyyu": the letter "O '".
11. "Warohmatullaah": on "Lam" jalalah.
12. "Wabarakatuh, Assalaam": the letter "Sin".
13. "Alainaa wa'alaa I'baadillah": on "Lam" jalalah.
14. "Asshalihiin": the letters Shad.
15. "Asyhaduallaa": on "Lam alif".
16. "Ilaha Illallaah": on "Lam alif".
17. "Illallaah": on "Lam" jalalah.
18. "Waasyhaduanna": the letter "Nun".
19. "Muhammadarrasulullaah": the letter "Meem".
20. "Muhammadarrasulullaah": the letter "Ra '".
21. "Muhammadarrasulullaah": the letter "Lam" jalalah.
(Chapter Eleven)
Sentence of at least shalawat prophet who meet the standards is mandatory in tasyahud end Alloohumma sholliy 'alaa Muhammad.
(As for). Tasydid vowel in a sentence shalawat prophet is in the letter "Lam" and "Mim" in the pronunciation of "cor." And in the letter "Lam" in the pronunciation of "Shalli". And in the letter "Meem" in Muhammad.
(Chapter of the Twelve)
At least a greeting that meet the standards is mandatory in the final tasyahud Assalaamu'alaikum. Harakat Adpun tasydid in the sentence is located in the "Sin".
(Chapter thirteen)
Period of time praying.
1. Dhuhr prayer time:
Starting from the slide of the sun from the sky towards the middle west, and ends when the shadow of an object equals the size of footage with these objects.
2. Asr Prayer Time:
Begins when the shadow of an object exceeds the length of the object and ends when the sun sets.
3. Maghrib prayer time:
Starting when the sun sets and ends with the loss of red light that appears after sunset.
4. Isha prayer time
Beginning with a loss of red light that appears after sunset and ending with the true dawn. Which is the true mean by Dawn rays extending from the east to form a horizontal line from south to north.
Five time prayers Shubuh:
At the beginning of the emergence of the true dawn and ends with sunrise.
The color of sunlight that appear after sunset there are three, namely:
Red light, yellow and white. Red light appears when the sunset while the yellow and white light appeared in the time of Isha.
Disunnahkan to suspend or mangakhirkan Isha prayer until the disappearance of yellow and white light.
(Chapter Fourteen)
Prayer is forbidden when there is no previous cause or causes have the same (meaning, without any reason at sekaliseperti Mutlaq circumcision) in some time, namely:
1. When the rising sun to rise approximately equal the size of a stick or a spear.
2. When the sun was directly overhead in the sky until the middle of shifts except Friday.
3. When the sun aflame until sinking.
4. After prayers Shubuh until sunrise.
5. After Asar prayer until sunset.
(Fifteen chapter)
Place saktah (stopped from reading) at the time of prayer, there are six places, namely:
1. Between takbiratul iftitah ihram and prayers (after the opening prayer takbiratul ihram).
2. Between prayers and ta'awudz iftitah (say protection with Allah from Satan the accursed).
3. Between ta'awudz and read the Fatiha.
4. Between the end of Fatihah and ta'min (say amen).
5. Between ta'min and read the letter (qur'an).
6. Between reading the letter and bowing.
All those with higher levels of prayer beads (the reading Subhan Allah), except between ta'min and read the letter, the priest disunahkan saktah lengthened with higher levels of reading Fatiha.
(Chapter sixteen)
What are the pillars which are required within tuma'ninah there are four, namely:
1. When bowing.
2. When i'tidal.
3. When the bow.
4. When sitting between two prostrations.
Tuma'ninah is silent after the previous movement, approximately all limbs still (not moving) with the content of prayer beads (read Subhan Allah).
(Chapter Seventeen)
Because there are four sahwi prostration, namely:
1. Leaving some of ab'adhus prayer (sunnah jobs in the prayer that bad if someone meniggalkannya).
2. Doing something to cancel (even though he had forgotten), if done deliberately and not to cancel if he forgets.
3. Moving along qauli (spoken) kebukan place.
4. Harmonious working Fi'li (is done) with the possibility of excess.
(Chapter Eighteen)
Ab'adusshalah there are six, namely:
1. Initial Tasyahud
2. Sitting tasyahud early.
3. Shalawat to prophet Muhammad when tasyahud early.
4. Shalawat to families when tasyahud final prophet.
5. Du'a qunut.
6. Stand up for prayer qunut.
7. Shalawat and Hail to the prophet Muhammad, his family and friends when prayers qunut.
(Chapter Nineteen)
The case that there are fourteen cancel the prayer, namely:
1. Berhadats (such as urinating and defecating).
2. Exposed to unclean, if not removed immediately, without hands or lifted (by hand or in others).
3. Open aurat, if not eliminated seketikas.
4. Saying the two-letter or one letter can difaham.
5. Doing something that broke the fast with less accidentally.
6. Even forgot to eat a lot.
7. Moving with three consecutive movements even forgotten.
8. Broad jump.
9. Hitting hard.
10. Adding harmony fi'li intentionally.
11. Preceding the priest with two pillars fi'li intentionally.
12. Two pillars of premises late fi'li without udzur.
13. Intention to cancel the prayer.
14. Requiring stop prayer with something and doubt within dismiss.
(Twenty-chapter)
Required for a priest there is going to be a priest in the four prayers, namely:
1 - Become Imam Juma `t
2 - Being a priest in the prayer i `aadah (repeating the prayer).
3 - Being a priest vows berjama `ah prayer
4 - Being a priest prays for the rain plural taqdim

(Chapter Twenty-One)
Terms - Terms ma `mum follow the priests there are eleven cases, namely:
1 - Not knowing he's off with the priest prays for his hadats or another.
2 - Not convinced that the priest prays the obligatory mengqadha `.
3 - A priest is not a ma `mum.
4 - A priest is not ummi (must be good bacaanya).
5 - Ma `mum does not exceed the established priesthood.
6 - Must know the gestures the priest prays the displacement action.
7 - Being in a mosque (the place) or be within about three hundred cubits.
8 - Ma `mum intend to follow priests or intention JAMA` ah.
9 - Prayers priest and ma `mum must be the same way and kaifiyatnya
10 - Ma `mum menyelahi no priests in the sunnah perbuata very different or very different.
11 - Ma `mum must follow the act of the priest.

(Chapter Twenty-Two)
There are five classes of legitimate people in the congregation, namely:
1 - A man after man - men.
2 - Women follow men - men.
3 - effeminate male followed - male.
4 - Women follow a sissy.
5 - Women after women.

(Chapter Twenty-Three)
There are four groups of people - people who are not legitimate in the congregation, namely:
1 - Men - men follow women.
2 - Male - sissy boys to follow.
3 - queer women to follow.
4 - follow sissy transvestite.

(Chapter Twenty-Four)
There are four legitimate plural terms taqdim (mengabung two prayers soften the first), namely:
1 - At the start of the first prayer.
2 - Intention plural (two prayer gathering once gus).
3 - successively - participated.
4 - Udzurnya continuously.

(Chapter Twenty-Five)
There are two prerequisites takhir plural, namely:
1 - Intention ta'khir (at the time of the first prayer, although still remaining duration of time than the prayer itself).
2 - Udzurnya continuously until the completion time of the second prayer.

(Chapter Twenty-Six)
There are seven terms qasar, namely:
1 - Far marhalah travel with two or more (80.640 km or travel day and night).
2 - Journey to the Safar do is permissible (not based on intention perlayaran sinners are working on).
3 - Knowing the legal permissibility qasar.
4 - Intention qasar when takbiratul `ihram.
5 - Prayer is a prayer that qasar ruba `iyah (no less than four shelves` AAT).
6 - Travel continuously until the prayer is finished.
7 - Not following itmam with people (who do not pray in qasar) in some of his prayers.

(Chapter Twenty-Seven)
Terms valid Friday prayer there are six, namely:
1. And the Friday prayer sermon carried out at the time of Dhuhr.
2. Friday activities are conducted within the village limits.
3. Implemented congregation.
4. Friday congregation numbered at least forty (40) man of independence, Baligh and indigenous areas.
5. Conducted in an orderly manner, namely by first sermon, followed by the Friday prayer.
(Chapter Twenty-Eight)
Friday sermon there are five pillars, namely:
1. Saying "الحمد لله" in these two sermons.
2. Bershalawat to Prophet Muhammad in the second sermon.
3. Intestate devotion to Friday congregational sermon Friday in the second.
4. Reading the verses of the quran in one sermon.
5. Muslims pray for the whole sermon at the end.
(Chapter Twenty-Nine)
Terms legitimate Friday sermon there are ten, namely:
1. Hadats net of small (like urine) and large like junub.
2. Clothing, body and clean the place from all unclean.
3. Closing the aurat.
4. Sermon delivered by standing for those able.
5. Both sermons are separated by light as tuma'ninah sitting in the prayer plus a few seconds.
6. Second sermon executed sequentially (not diselangi with other activities, except for sitting).
7. And the Friday prayer sermon carried out sequentially.
8. The two sermons delivered by Arabic language.
9. Friday sermon heard by 40 men of independence, maturity and the native area.
10. Friday sermon carried out within Dhuhr.
(Section IV)
"Bodies"
(Chapter One)
First: Muslim obligation to his brother who died there were four cases, namely:
1. Bathing.
2. Mengkafani.
3. Menshalatkan (praying corpse).
4. Entomb.

(Chapter two)
How to bathe a Muslim who died:
Minimum (at least): wetting the entire body with water and can be enhanced with washing qubul and anus, clean nose of dirt, mewudhukannya, bathing while massaged / rubbed with water and douse Sidr leaves three (3) times.
(Chapter three)
Mengkafan ways:
Minimal: with a piece of cloth that covers the entire body. The perfect way for men: close the whole body with three pieces of cloth, while for women is by their clothes, khimar (headgear), gloves and two pieces of cloth.
(Chapter four)
Bodies there are seven pillars of the prayer (7), namely:
1. Intentions.
2. Four times Takbir.
3. Standing for those who can afford.
4. Read Surah Al-Fatihah.
5. Reading shalawat the Prophet after the second Takbir.
6. Prayers for the dead after the third Takbir.
7. Regards.
(Chapter five)
At least planted (buried), the body is in the hole closed and keep the body odor of the beast. Even more perfect is the height and breadth of people, and laid her cheek on the ground. And mandatory confronted qibla direction.
(Chapter six)
The corpse may be exhumed, because there is one of the four cases, namely:
1. To be bathed, if not changed shape.
2. To confronted towards the qibla.
3. To take the treasure that is embedded with the corpse.
4. Women who are embedded with her and her fetus is likely the fetus is still alive.
(Chapter seven)
Legal isti'anah (ask for help from others in the purification) are four (4) case, namely:
1. May.
2. Err Hall.
3. Makruh
4. Mandatory.
May (permissible) request to match the water.
Err halls asking people who poured water on berwudlu.
Makruh ask for the person who poured water to wash the members (ablution) it.
Shall ask for pouring water for a sick person when he is weak (not able to do it yourself).

(CHAPTER V)
"Zakat"
(Chapter One)
Treasure that must be in there zakatnya remove six types, namely:
1. Cattle.
2. Gold and silver.
3. Grains (which became the staple food).
4. Commercial property. Zakatnya mandatory on out is four tenths of the property.
5. Tertkubur treasure.
6. Results of the mine.

(Chapter VI)
"Fasting"
(Chapter One)
Ramadan fasting is required with one of the following provisions:
1. By replenish month of Sha'ban 30 days.
2. By looking at the moon, those who see it for yourself.
3. By looking at the moon which was witnessed by a fair on the face of the judge.
4. With the news story from someone who is fair is also believed the truth, whether the news is confirmed or not, or not trusted but who heard justify it.
5. With the entry beijtihad Ramadan for those who doubt to those things.

(Chapter two)
Ramadan fasting legitimate Terms are four (4) cases, namely:
1. Islam.
2. Understanding.
3. Sacred than the blood is like menstruation.
4. Within the time allowed to fast.

(Chapter three)
Ramadan fasting mandatory condition there were five cases, namely:
1. Islam.
2. Taklif (charged to fast).
3. Strong fast.
4. Healthy.
5. Iqamah (not traveling).
(Chapter four)
Ramadan fasting there were three cases, namely:
1. Intention at night, that is every night during Ramadan.
2. Refrain from all that broke the fast when it was still in a state of mind, can choose (no coercion), and no fool who ma'zur (dima'afkan).
3. The person who is fasting.
(Chapter five)
Required: mengqhadha fasting, and rowing great expiation of people who canceled his fast in Ramadan, one full day because menjima 'more sinned why.
And mandatory and qhadha: keep eating and drinking when it canceled her fast at six places:
1. In the month of Ramadhan is not in others, against people who deliberately cancel.
2. Against people who leave the faith at night for a Fardhu fasting.
3. Toward people who are still thinking that bersahur night, then note that Dawn has been published.
4. Against those who break the fast because I thought the sun had sunk, later known that the sun had not sunk.
5. Against people who believe that these final days of Sha'ban on thirty, and then note that the beginning of Ramadan has arrived.
6. Against people who already drink water from the mouth-washes or from water that is inserted into the nose.
(Chapter six)
Cancel fasting person with several kinds, namely:
- The causes of apostasy.
- Menstruation.
- Puerperal.
- Maternity.
- Crazy though briefly.
- Fainting and drunken accident if there are those in the daytime in general.
(Chapter seven)
Canceling fasting during Ramadan is divided into four types, namely:
1. Required, as against the menstrual or puerperal women.
2. Required, as the people who sail and those who are sick.
3. Not required, not required, as a crazy person.
4. Forbidden (ditegah), as those who delayed qhadha Ramadan, when it may be done until the time is not sufficient qhadha.
Then divided the people who had canceled her fast to the four sections, namely:
1. People who are required qhadha and fidyah, such as women who canceled her fast for fear of other people like her baby. And like the people who qhadha postpone fasting until the next Ramadan arrives.
2. People who are required mengqhadha without paying fidyah, such as people who faint.
3. People who are required against fidyah without mengqhadha, like very old people who are not authorized.
4. People who are not obligated to pay fidyah mengqhadha and, like a crazy person who was not intentional.
(Chapter eight)
Matters that do not cancel after fasting to the oral cavity there are seven kinds, namely:
1. When conceded something like food to the mouth cavity forget premises
2. Or do not know the law.
3. Or coerced others.
4. When conceded something to the oral cavity, because the saliva that flows between its teeth, while he could not remove it.
5. When the dust intruding into the oral cavity.
6. When possessed something of the flour sifter into the oral cavity.
7. When the intruding flies that were flying into the oral cavity.

The End ...
Wallaohu bishshowaab knows best

Then we end with a request to God the Karim, with the blessings of our Prophet Muhammad beginda Shollalloohu 'alayhi wa sallam that Wasim, to end my life by embracing Islam, as well as my parents, people I love and all my offspring. And hopefully he forgive me and they all mistakes and sins.
May God's grace is always poured keharibaan our master Muhammad ibn 'Abdullah ibn' Abdi Manaf bin Abdul Mutholib bin Hashim who become messengers of Allah to all malahim Rosulul creature, a lover of Allah's grace that opens the door, closed the door of prophethood, as well as family and friends as well.Walhamdu lillaahi Robbil 'Aalamin ...



notes ....
Book by Book Annajah Safinah Sheikh Abdullah bin Saad bin al-Hadhrami Sumair, that discussed the principles of the Shafi'i school of fiqh in which participated include the aspect of unity and Sufism. He is an expert in fiqh and tasawwuf yang bermadzhab Shafi'i. In addition, he is an educator who is known very sincere and patient, an ascetic qodhi fair and to the world, even he is also a politician and military observers of Islamic countries. He was born in the village Dziasbuh, which is a village in the Hadramaut region of Yemen, known as the center of the birth of the great scholars in various fields of religious sciences.


Book Safinah have the full name "Najah Safinatun Fiima Yajibu Ii` ala Abdi Maulah "(boat safety in studying the liability of a servant to his Lord). The book is small, although its form but its benefits are enormous. In each of Boarding Schools or teaching in villages is always there for books on learning, even memorized. I also used in boarding schools there are systems whose name ngaji sorogan Koran, namely Kyai give meaning / significance and the next day students must memorize the kyai interprete / maknain and deposited in the form of rote. This book is the first one memorized in the system sorogan at my boarding school.

This book was made in the first book of basic jurisprudence in this review because the book covers religious subjects in an integrated, complete and intact, starting with chapter dasardasar shari'ah, then chapter ablutions, prayers chapter, chapter zakat, fasting chapter and chapter pilgrims who added by other scholars.The book is presented in a language that is easy, lightweight and editorial structure that is easy to understand and memorize. Someone who is serious and has a high willingness to be able to memorize the entire contents in just a period of two or three months or possibly sooner.

Because of this very important book of the scholars to make Sharh / further explanation of the book. There were many we Sharh syafinah Annajah include:
1. Book Kasyifatus Only ala Safinatin Najah
2. Book Durrotu Tsaminah Hasyiyah la Safinah
3. The Book of King Sharh Safinah Najah Nailur
4. Book Na.siimul hayah Sharh Safinatun Najah
5. Book Innarotut tDuja Bitanlwiril Hija Sharh Safinah Najah

chating gratis

game